Laat Mario maar dribbelen!
Zorg dat je die 'magische touch' te pakken krijgt. Er zijn genoeg basketballspellen, maar geen ervan heeft de hands-on besturing van Mario Slam Basketball. Spelers gebruiken het touchscreen om knappe dribbels, speciale passes en schitterende shots te maken, door het gebruik van de stylus.
Spelers kiezen hun teams van drie personages uit de wereld van Mario en springen het veld op. Power-ups zoals rode schilden en Bob-ombs kunnen de bal anders laten rollen wanneer spelers munten proberen te verzamelen. De munten beïnvloeden de score, dus spelers verzamelen er zo veel als ze kunnen op weg naar de basket.