Een aantal van de meest atletische videospelpersonages aller tijden verlaat hun traditionele werelden en gebieden, en betreedt het grootste podium ter wereld: de Olympische Spelen!
Eigenlijk zijn de Olympische Spelen ook het enige evenement dat groot genoeg is om plaats te bieden aan de eerste ontmoeting van videospeltitanen Mario en Sonic the Hedgehog. En dankzij de draadloze mogelijkheden van de DS kunnen je vrienden met je meedoen tijdens dit historische evenement!
Mario & Sonic op de Olympische Spelen bevat 16 Olympische disciplines, waaronder atletiek, boogschieten, kleiduifschieten, wielrennen en schoonspringen; de laatste twee vind je enkel in de DS-versie van het spel. Naast deze traditionele sporten beschikt het spel ook over acht 'Dream'-disciplines, waarvan er vijf exclusief voor de DS zijn. Elke 'droomdiscipline' neemt een bekende sport en voegt daar obstakels, power-ups en bekende opponenten uit de werelden van Sonic en Mario aan toe, om zo de uitdaging te vergroten.
Je gebruikt het touchscreen en de stylus voor veel disciplines, om je zo een weg te springen, zwemmen, rennen en draaien door de verschillende wedstrijden en uiteindelijk de gouden plak in de wacht te slepen. In verscheidene baansporten maak je bijvoorbeeld korte sleepbewegingen om snelheid op te bouwen en vervolgens maak je een ferme sleepbeweging met de stylus om sprongen te activeren of met voorwerpen te gooien.
Sonic, Mario, Luigi, Yoshi, Tails en 12 andere personages uit de Mario- en Sonic-series staan klaar om een gooi naar een podiumplaats te doen. Ieder personage heeft zijn of haar speciale talenten en atletische vaardigheden. Het mag geen verrassing heten dat Sonic gespecialiseerd is in snelheid en Mario vrij goed kan springen. Tijdens het spelen ontdek je welke personages goed zijn in bepaalde onderdelen. Deze personages tonen hun krachten in drie speltypes, waaronder het speltype Mission, waarin je speciale scenario's moet voltooien met specifieke personages.
Dankzij de draadloze mogelijkheden van de Nintendo DS kun je drie andere spelers uitdagen om het tegen je op te nemen in de onderdelen van het spel. Dit kan zowel via DS Download Play als in Multi-Card-speltypes. Met DS Download Play gebruik je slechts één Game Card om het tegen anderen op te nemen in een alleenstaand onderdeel, maar als iedere speler zijn of haar eigen Game Card van het spel heeft, kan iedereen meedingen in een volledig toernooi met meerdere onderdelen. Bovendien maakt Mario & Sonic op de Olympische Spelen gebruik van de Nintendo Wi-Fi Connection, zodat je je beste resultaten kun uploaden naar een wereldwijde ranglijst. Zo kun je zien hoe je prestaties zich verhouden tot die van de beste atleten ter wereld. Kun jij alle gouden medailles halen? Haal het spel en je zult het zien!