Het verhaal
De mysterieuze Elyseïsche kist wordt ook wel de doos van Pandora genoemd, vanwege de geruchten dat deze kist iedereen doodt die hem opent. Zou zoiets werkelijk kunnen bestaan? Of is het niet meer dan de zoveelste mythe?
Professor Layton staat er sceptisch tegenover, tot een brief arriveert van zijn goede vriend dokter Schrader. Hij schrijft de kist gevonden te hebben en op het punt te staan hem te openen.
De professor houdt er geen goed gevoel aan over, en haast zich naar het appartement van de dokter, waar hij hem dood aantreft. Is de Elyseïsche kist hiervan de oorzaak, of steekt er iets anders achter?
De enige aanwijzing die de professor en Luke hebben is een mysterieus treinkaartje voor de Molentary Express. Vreemd genoeg staat er geen bestemming op... waar zal deze trein naartoe gaan?
Je probleemoplossend vermogen wordt zwaar beproefd met maar liefst 150 gloednieuwe puzzels! Er zitten breinbrekers van elke soort en voor elke smaak tussen. De moeilijkheidsgraad loopt gestaag op, zodat zowel beginners als puzzelmeesters aan dit avontuur kunnen beginnen en het mysterie van de doos van Pandora kunnen ontrafelen!
Sommige puzzels testen hoe handig je met cijfers bent, andere beproeven je ruimtelijk inzicht. Diep in het spel tref je de pittigste raadsels, terwijl andere puzzels zijn gebaseerd op klassieke vraagstukken uit de oudheid. Zelfs de beste puzzelaar loopt uiteindelijk wel op een puzzel vast, maar geen nood! Voor aantekeningen kun je je eigen "Memo"-schermpje laten verschijnen, terwijl je bij elke puzzel ook drie keer een hint kunt kopen. Zo zul je uiteindelijk altijd de oplossing wel vinden!
Het spelen van Professor Layton-spellen is zo gemakkelijk dat iedereen het kan! Het hele spel wordt bestuurd met de stylus op het touchscreen van de Nintendo DS. Soms moet je bijvoorbeeld tegen het scherm tikken om iets te kiezen, of een antwoord op het touchscreen noteren.
Professor Hershel Layton kent geen gelijke als het aankomt op logisch denkwerk. Als het iemand is toevertrouwd om de Doos van Pandora kan vinden, is het deze archeoloog en puzzelmeester wel.
Luke is het bijdehante hulpje van professor Layton. Hij is erg leergierig en zit nooit verlegen om een gevat antwoord. Maar zal hij ooit een heer van professor Laytons kaliber worden?
Het lukte dokter Schrader om de Elyseïsche kist te vinden en zijn goede vriend professor Layton naar zijn appartement te laten komen. Helaas kreeg hij de kans niet meer de resultaten van zijn onderzoek met de professor te delen. Werd zijn dood veroorzaakt door de Elyseïsche kist?
Een charmante jongedame die we nog kennen uit de eerste zaak van Layton. Flora helpt de professor een handje met het onderzoek. Hopelijk blijft het daarbij, want haar kookkunsten zijn niet om over naar huis te schrijven.