Het is het favoriete tijdverdrijf van profvoetballers, directeuren en nu ook van loodgieters, prinsessen, dinosauriërs en apen. In Mario Golf: Toadstool Tour voor de Nintendo GameCube, het vervolg op het populaire Mario Golf 64 voor de Nintendo 64, spelen zich op de golfbaan de meest waanzinnige en spectaculaire gebeurtenissen af.
Het bekende zooitje ongeregeld - Mario, Luigi, Peach, Donkey Kong, Wario en anderen - hebben hun golfbroeken aangetrokken (dat ging bij Wario niet al te gemakkelijk, en bij Donkey Kong lijkt de broek eerder op een stropdas) om dat met putjes bedekte witte balletje in het holletje te krijgen. Het Toadstool Tour-kampioenschap met z'n ontelbare, hindernisrijke golfbanen beloont alleen de allerbeste golfer. Met jouw hulp kunnen de door jou gekozen characters die cup breed grijnzend omhoog houden.
Betreed de vele golfbanen in Mario Golf: Toadstool Tour en tranen van ontroering om zoveel schoonheid zullen uit je ogen spatten. De realistische golfbanen kenmerken zich door sappig groen gras, heuveltjes, verraderlijke waterpartijen en ondoordringbare bosranden - maar je komt ook maffe Nintendo-varianten tegen op beroemde monumenten zoals Mount Rushmore, waar de hoofden van de gerespecteerde Amerikaanse voorvaders zijn vervangen door de ondeugende smoeltjes van Yoshi en Luigi.
Maar in Toadstool Tour vind je ook gloednieuwe banen met een Mushroom Kingdom-thema - banen versierd met die bekende paddestoelen met stippen, bellenbomen, en de gevaarlijke Piranha Plant en Chain Chomp. Zelfs warpbuizen die de bal van de ene plek naar de andere plek zappen zijn van de partij. In zo'n omgeving gelden andere regels, en zo kan het zijn dat een geboren verliezer patsboem op de eerste plaats staat. Maar ook je vaardigheid met het nieuwe balmep-systeem van Mario Golf: Toadstool Tour speelt een grote rol in het bereiken van het erepodium. Het systeem met de powerbalk zul je herkennen - druk op de A-knop om de bewegende powerbalk op het moment dat je de gewenste slagkracht heb bereikt te stoppen. Maar er zijn nu twee manieren om te slaan. Beginners kunnen alles behalve slagkracht op de automatische stand zetten. Ervaren spelers kunnen snelle combinaties van de A- en B-knoppen gebruiken waarmee ze de bal topspin, backspin, slice en meer kunnen meegeven. Een beetje oefening met dit fantastische nieuwe systeem maakt het voor de ervaren speler mogelijk om de bal met een noodgang richting hemel te meppen of loeihard naar beneden te laten duiken alsof de bal tegen een onzichtbaar plafond ketste.
Mario Golf: Toadstool Tour komt echt tot leven als twee, drie of vier spelers een potje gaan golfen - vooral omdat je met een druk op je vierpuntsdruktoets je character wat 'aanmoedigingen' kunt laten roepen op precies het moment dat je tegenstander de bal probeert te raken. Kijk hoe je tegenstander in woede uitbarst en wees blij dat het geen echte golfclubs zijn, misschien vond je er anders wel een om je nek heen gewikkeld! En alsof dat nog niet allemaal genoeg is kun je de character van Mario Golf Advance Tour voor de Game Boy Advance en die van Mario Golf: Toadstool Tour voor de Nintendo GameCube via een Nintendo GameCube Game Boy Advance-snoer uitwisselen.
Mario Golf: Toadstool Tour combineert twee geweldige dingen (de Mario-wereld en golf) en voegt ze op zo'n perfecte en plezierige manier samen dat je je bijna niet kunt voorstellen dat dat niet altijd zo geweest is. En ook hoef je geen gênante ruitjesbroek te dragen. Alhoewel dat natuurlijk wel tot de mogelijkheden behoort, mocht je dat toch willen...