Rusty begint met alleen zijn zwaard en een schild, maar zal al gauw 'Spirit Powers' vrijspelen. Dit zijn spectaculaire eigenschappen met krachten die hemzelf en de wereld om hem heen kunnen transformeren. Gebruik de krachten van vuur, ijs en tijd voor een verwoestend effect en gebruik ze om vijanden te overmeesteren in gevechten of puzzels in de omgeving op te lossen.