De goden hebben Midgard verlaten. Het ooit zo welvarende land vol mythische dieren en wezens rot nu weg vanbinnen, aangetast door geheimzinnige krachten. De door Odin uitverkoren beschermers van het rijk zijn er niet meer. Zonder hen is de heilige Elderboom die zij moesten beschermen kwetsbaar voor misbruik en manipulatie. Het laatste restje hoop is nu gevestigd op Estra, dochter van de laatste grote leider der mensheid.
Estra's reis door Midgard heeft een sterke nadruk op verhaalvertelling en zit vol met Noordse folklore, geheimzinnige plotwendingen en beslissingen met grootse gevolgen. Spelers praten met verschillende personages en delen de ontdekkingen van Estra, die steeds meer te weten komt over het verleden van haar familie en de duisternis die zich over het rijk verspreidt.
Estra komt voor moeilijke beslissingen te staan en ontmoet onbetrouwbare personages die haar van haar pad brengen. Haar verhaal is verweven met de mate waarin de speler feit van fictie en goed van kwaad kan onderscheiden. Voorkom gevechten, help metgezellen en red je volk, maar onthoud dat de gevolgen op Estra's schouders rusten.
Geweld is niet altijd nodig, maar als het erop aankomt, zijn de gevechten in ATONE een verfijnde dans van bijl en zwaard. Gevechten zijn gebaseerd op het ritmegenre en de werking van spellen als Guitar Hero en Dance Dance Revolution. Muziek is hierbij cruciaal: elk gevecht heeft een eigen lied.
De muziek en geluiden in ATONE zijn gecomponeerd door de Australische artiest Luminist (oftewel James Shuar), die synthesizermuziek combineert met digitaal bewerkte geluiden van instrumenten uit het desbetreffende tijdperk.