Ato is een sfeervol, metroidvania, zwaardduel game dat zich in het tijdperk van het feodale Japan afspeelt. Het vertelt een visueel gedreven verhaal over een vader, die zijn verleden heeft opgegeven om een vredig leven met zijn vrouw en kind te kunnen leiden. Deze rust wordt al snel verstoord als zijn kind van hem wordt weggenomen...
In Ato is elke gevechtsontmoeting een intens duel op leven en dood. Voer riskante pareermanoeuvres uit, stuiter op je tegenstander, ontwijk hun aanvallen en ontgrendel nieuwe vaardigheden om je arsenaal aan opties tegen je tegenstanders verder uit te breiden. Elke gevechtsontmoeting heeft zijn eigen persoonlijkheid en vechtstijl. Daag, observeer en overwin elke tegenstander die je tegenkomt terwijl je ernaar streeft om je kind terug te halen uit de clan, die je ooit hebt gediend.