Battle Brothers is een tactisch rollenspel dat om de beurt wordt gespeeld waarin je een huurlingenleger leidt in een ruige, middeleeuwse fantasiewereld. Jij bepaalt waarheen te gaan, wie in te huren en tegen wie te vechten, welke contracten je aangaat en hoe je jouw manschappen wilt trainen en uitrusten in een procedureel gegenereerde open wereld. Ben jij de leider die hen door bloederige gevechten naar de overwinning leidt?
Het spel bestaat uit een strategische wereldkaart met bijhorende tactische gevechtslaag. Op de wereldkaart kun je vrij reizen om contracten aan te gaan en geld te verdienen, plekken vinden om te plunderen, vijanden om te verslaan, of dorpen om te bevoorraden en nieuwe mannen in te huren. Dit is ook waar je jouw Battle Brothers managet, ze van level verhoogt, en uitrusting geeft. Wanneer je een gevecht aangaat verandert de kaart naar de tactische laag waar het gevecht plaatsvindt en gedetailleerd om de beurt wordt gespeeld.