De Cylons zijn in opstand gekomen!
Na vier jaar oorlogvoeren en een enorme prijs aan menselijke levens is een dodelijk schaakmat nog steeds niet opgelost. De Kolonisten hebben tot nu toe alle aanvallen van de Cylons weten af te slaan, maar er is geen beslissende overwinning behaald.
De impasse wordt plotseling doorbroken door een verrassingsaanval van de Cylons en de brute vernietiging van de Colonial Fleet High Command op Picon. Het lot van de mensheid rust nu op de schouders van Rear-admiral Lucinda Cain.
Voer het bevel over de Koloniale Vloot vanaf de brug van de mobiele scheepswerf Daidalos en bevrijd de Twaalf Kolonies van de dreiging van de Cylons. Bouw je vloten, bescherm de Quorum-alliantie en bereid je voor om dieper door te dringen in de samenzweringen van dit heroïsche conflict.
Ontwerp en bouw vloten met machtige schepen. Rekruteer officieren om de Twaalf Kolonies te beschermen. Je beschikt over een indrukwekkend arsenaal, van het Manticore-korvet tot de machtige Battlestar van Jupiterklasse. Aan vuurkracht heb je geen gebrek.
Beleef intense tactische ruimtegevechten in 3D. Geef orders aan je vloot en kijk vervolgens hoe de explosieve gebeurtenissen zich in real-time ontvouwen in adembenemende omgevingen (pauzeren is mogelijk).
Vanaf de brug van de Daidalos-scheepswerf voer je het bevel over de hele Koloniale vloot. Bouw je troepen op en warp ze naar het Cyrannus-stelsel met z'n vier zonnen. Houd de Kolonies veilig en het Quorum van de Twaalf bij elkaar zodat de alliantie niet versplintert en voorkom dat een nieuw tijdperk van overheersing door de Cylons aanvangt.
Bereid je voor op een meedogenloze tegenstander. Verdedig je tegen eskaders Cylon Raiders en raketsalvo's van Basestars. Vertrouw op je mariniers om Centurion-enteraars af te weren, terwijl je firewalls de hackingaanvallen van de elektronische Wardriver-vechters vertragen. Ontgrendel blauwdrukken voor nieuwe schepen, munitie en eskaders om je onvermoeibare vijand te verslaan.