Het grote Galactische rijk, dat duizend jaar lang over de melkweg had geregeerd, stortte in onder de plotselinge impact van contact met buitenaardse wezens en er brak een intense burgeroorlog uit. Allerlei helden, elk met hun eigen motivatie, zijn er sindsdien op uit om de drieduizend werelden van de melkweg te veroveren. Met deze chaos als achtergrond, nadert een grotere dreiging van vernietiging.
Kies uit de grote vloten van het Galactische Rijk of een van de 14 andere facties zoals piraten, huurlingen, handelaarsgilden of huurmoordenaars. Elke factie heeft een heel ander achtergrondverhaal, karakteristieke bewapening en aanpak als factie. Dankzij meer dan 100 soorten mecha en oorlogsschepen, tientallen wapens en vaardigheden van eenheden, 60 verschillende commandanten en meer tot je beschikking, heb je het vermogen om de toekomst vorm te geven door middel van meedogenloze tactieken. Laat het Rijk herleven of werp het omver, geef de kerk alle macht of speel zelfs als AI om de mensheid te vernietigen!