Claybook is een unieke wereld die helemaal van klei gemaakt is. Elke millimeter van de omgeving kan omgevormd en gekneed worden. Alles in de wereld heeft werkelijk massa en is dus niet slechts een buitenschil. Klei kan een vloeibare of vaste vorm hebben, en kan vervormd en vernietigd worden.
In de game kruip je in de huid van moedige kinderen die het Claybook tot leven brengen. In elk hoofdstuk van het boek word je uitgedaagd met unieke obstakels en puzzels. Je bestuurt hompen klei en kunt ze in allerlei andere vormen kneden om lastige situaties te overwinnen. Elke vorm heeft sterke en zwakke punten, en sommige hebben zelfs speciale krachten.