Deep Space is een zeer interactief spel met verbluffend realistische graphics, een griezelige sfeer gecreëerd door geluid en gameplay. Spelers navigeren door op niveaus gebaseerde delen van het ruimteschip, voltooien missies en vechten tegen monsters.
Het spel begint wanneer de hoofdrolspeler wakker wordt in een sacrofaag en probeert te begrijpen wat er is gebeurd.
De strijd om te overleven wordt intens vanaf het eerste niveau, de hoofdrolspeler begrijpt niet wat er aan de boeg van het schip is gebeurd. Tijdens zijn verkenningstocht is hij op zoek naar munitie, gezondheidsreserves en knooppunten die zowel worden gebruikt om speciale deuren te ontgrendelen als om wapens en pak te upgraden.
Hij begint de ruimte van het schip waarin hij zich bevindt te verkennen en manieren te zoeken om uit de situatie te komen.
Tijdens zijn verkenning ontmoet hij een groot aantal monsters in de kamers die hij moet verslaan om de volgende te openen. Hij ontmoet ook het hoofdmonster, dat het moeilijkst te verslaan is.
En het derde deel van het spel is de ontsnapping uit het beschadigde schip door middel van een kleiner schip.
Maar niet alles is zo eenvoudig als het lijkt, omdat de hoofdrolspeler door iets wordt verhinderd dit te doen.