Divine Ascent is een strategisch puzzelspel voor één speler en lokale multiplayer. Het doel is om als eerste torens te bouwen en die te beklimmen om er tempels op te zetten.
Het spel wordt in beurten gespeeld, zoals een bordspel. Het doel is om als eerste drie tempels te plaatsen. Een tempel verschijnt wanneer je een pion op een toren plaatste die vijf tegels hoog is, of drie tegels hoog bij Puzzles.
Je begint door je pion op een tegel op de begane grond te plaatsen. Is een dergelijke tegel niet beschikbaar, dan plaats je hem op de laagste beschikbare tegel. Nadat je een tempel hebt opgericht, moet je de pion opnieuw volgens deze regels plaatsen.
Je kunt de pion orthogonaal naar een aangrenzende vrije tegel verplaatsen, of dit nu op gelijke hoogte, een stap omhoog of een stap omlaag is.
Je kunt de tegel in de bovenhoek op een beschikbare plek in het speelveld plaatsen.
Als tegels leeg zijn en orthogonaal aan elkaar grenzen en een trapje vormen waarbij de onderste trede beklommen kan worden door de pion, dan mag deze direct naar de top klimmen.
Als een tegel in de orthogonale lijn van de pion ligt en één tegel hoger is en als alle tussenliggende tegels lager liggen, dan kan de pion erop springen.
Als de vier tegels rondom je pion zijn geblokkeerd door andere pionnen, tempels, torens die minimaal twee verdiepingen hoger zijn of de rand van het speelveld, dan mag je een nieuwe tegel onder je pion plaatsen.
Ieder locatie heeft tegels met speciale eigenschappen. Je moet zelf ontdekken welke eigenschappen de goden aan ze hebben toegekend.
Arena is een set van 24 multiplayerlevels die zich afspelen op de locaties van de diverse beschavingen en daarbij hun speciale tegels gebruiken. Twee t/m zes spelers (mensen of A.I) strijden tegen elkaar om tempels te bouwen.