Puzzels
Ever Forward is een avonturenpuzzelspel — het is het verhaal van Maya. Maya is verdwaald in een vreemde wereld ergens tussen realiteit en verbeelding. Ze staat er alleen voor terwijl ze het tijdens haar reis van ontdekking tegen haar wanhoop opneemt, waarbij ze haar herinneringen moet ontsluiten en het tegen haar angsten op moet nemen om de geheimen van de wereld te ontrafelen. Spelers moeten hun observatievermogen en intelligentie gebruiken om meerdere puzzels op te lossen en het mysterie van Maya's verleden en de duistere geheimen die ze heeft verdrongen te onthullen.
Onze ontwerpers hebben ruim drie jaar lang hun hersenen gepijnigd om puzzels te ontwerpen met de 'puzzelgamer' in gedachten. Spelers moeten zich gemotiveerd voelen en enorm worden uitgedaagd om elke puzzel op te lossen. Sommige puzzels kunnen op meerdere manieren opgelost worden, om zo tegemoet te komen aan verschillende soorten denkers en logische processen.
Het kleurenpalet van rustgevende pastelkleuren en futuristische tinten is ontworpen om de absurde aard van de droomwereld na te bootsen.
Spelers kunnen in de wereld fragmenten van herinneringen verzamelen om nieuwe gebieden en nieuwe puzzels te ontgrendelen.
De mechanica variëren van simpele bewegingen en sprongen tot teleporteren en zwaartekrachtbeheersing; de speler moet sluip- en observationele vaardigheden te gebruiken om door elke puzzel te navigeren.