De wereld wordt beheerst door de Shinra Electric Power Company, een sinister bedrijf dat de levenskracht van de planeet, in de vorm van Mako-energie, heeft gemonopoliseerd.
In de gigantische stad Midgar is een anti-Shinra-rebellengroep, die zichzelf Avalanche noemt, in opstand gekomen.
Cloud Strife, een voormalig lid van Shinra's elite SOLDIER-eenheid, is nu huurling geworden en helpt de rebellen, niet wetend dat hij zal worden betrokken in een epische strijd om het lot van de planeet, terwijl hij moet leren omgaan met zijn eigen verloren verleden.