In Hayfever speel je Thomas – een jonge postbode met een sterk arbeidsethos. Er is alleen één klein dingetje… Thomas heeft last van verschrikkelijke (en we bedoelen echt VERSCHRIKKELIJKE) allergieën.
Als speler bepaal je welke allergieën van Thomas je gebruikt om hem door de gevaarlijke wereld te laten reizen. Zo maak je van zijn zwakheden zijn kracht! Verschillende allergenen hebben verschillende effecten op Thomas – ze zijn van grote invloed op zijn reactie op de wereld. Met gewone pollen kan hij een harde nies opbouwen, zodat hij zichzelf de lucht in schiet. Van smog daarentegen blaast hij zichzelf op als een ballon. Pinda's… Ja, pinda's zijn weer een HEEL ander verhaal.