Een rebellenpiloot genaamd Shinra moet een vijandelijke natie bevechten door een speciaal ontworpen ruimteschip te gebruiken: de Ikaruga. Deze kan met een druk op de knop wisselen tussen twee energiepolariteiten (zwart en wit). Kogels die dezelfde kleur hebben als Shinra's ruimteschip kunnen worden geabsorbeerd. De andere kleur brengt schade toe. Deze wisselingen in kleur zijn de kern van de game en vormen de basis voor de level- en tegenstanderontwerpen. Het is nu of nooit voor Shinra. De Ikaruga zou weleens de laatste kans voor de rebellen kunnen zijn om het onderdrukkende Horai-regime te verslaan!