Manual Samuel is een avonturengame met een wilde twist. Nadat onze held een afspraak met de dood heeft gemaakt, moet Sam 24 uur zien te overleven door zijn lichaam zelf te bedienen. Van ademen tot knipperen en rijden, deze taken moet je allemaal volbrengen.
De game is bijgewerkt om het potentieel van de Nintendo Switch Joy-Con-functies te benutten, zoals de bewegingssensoren. Ook kun je een Joy-Con-controller delen om samen met een vriend te spelen.