Merchants of Kaidan is een uitdagende ruilgame gefuseerd met RPG-elementen. Je begint heel nederig: één kar, een portemonnee en een aantal zilveren munten is alles wat je hebt. Het is jouw taak om de wereld rond te trekken en naar kansen te zoeken om wat winst te maken. Koop voor weinig, verkoop voor veel - het motto van een handelaar is gemakkelijk te begrijpen. En toch is de klus moeilijker dan het lijkt!
Een goede handelaar moet alles weten over de markt, hij is altijd op zoek naar een deal en luistert altijd. Hij weet welke krachten de prijzen beïnvloeden en welke gebeurtenissen hen beïnvloeden. De omstandigheden veranderen voortdurend, evenals vraag en aanbod voor verschillende goederen.