Outbreak: Endless Nightmares verandert de survivalhorror-gameplay van de serie door elementen van roguelike gameplay toe te voegen. Je moet verkennen, op voorraden jagen, aanwijzingen vinden en je een weg banen door elke anomalie - elk bestaande uit semi-procedureel gegenereerde gevallen waarin zowel de omgeving als de ondoden je willen vermoorden!
Meteen na de gebeurtenissen in Outbreak: The Nightmare Chronicles sta je vast in de overblijfselen van het Arzt Memorial Hospital - de hub om je inventaris en opslagcache te organiseren, je personage te verbeteren of gewoon om even uit te rusten voordat je weer naar de chaos. Er is meer te ontdekken in de wereld dan moorddadige hordes ondoden - vind de tijdschriften verspreid over de hele wereld om meer te weten te komen over de uitbraak en uiteindelijk waar je een toevluchtsoord kunt vinden! Denk niet dat de dood je kan redden - elke keer dat je sterft, word je wakker gevangen in dit verband.
Outbreak: Endless Nightmares richt zich op extreme herspeelbaarheid door meerdere karakteropties aan te bieden - elk met hun eigen vaardigheden, upgradepaden en meer! Elke keer dat je je in de anomalie begeeft, zal het veranderen en steeds moeilijker worden naarmate je meer macht krijgt. Je moet goed nadenken over welke wapens, genezende items en andere benodigdheden je meeneemt. Als je geluk hebt, kun je opslagcaches vinden die je toegang geven tot je uitgebreide inventaris en de mogelijkheid bieden om je voorraad aan te vullen. Maar het is allemaal aan jou om in je omgeving naar voorraden te zoeken. Als je opraakt ... is je lot bezegeld!