In 1802 zette het koopvaardijschip Obra Dinn vanuit Londen koers naar het Oosten met meer dan 200 ton aan handelsgoederen. Zes maanden later had het zijn ontmoetingspunt op Kaap de Goede Hoop niet bereikt en men verklaarde het als "vermist op zee".
In de vroege morgen van 14 oktober 1807 dreef de Obra Dinn de haven van Falmouth binnen met beschadigde zeilen en zonder zichtbare bemanning. Als verzekeringsonderzoeker voor het Londense kantoor van de Oost-Indische Compagnie moet je als de wiedeweerga naar Falmouth, aan boord gaan en een schadebeoordeling voorbereiden.
Return of the Obra Dinn is een first-person mysterie-avontuur dat is gebaseerd op verkenning en deductie.