Rogue Explorer houdt vast aan de uitdaging van klassieke roguelikes, maar dan zonder de strenge restricties of vergeefse frustraties. Elke “metroidvania”-achtige kerker in Rogue Explorer heeft meerdere lagen – hoger gelegen niveaus blijven een hele dag hetzelfde en veranderen pas van lay-out als de dag-nachtcyclus in de game is gevorderd, terwijl diepere reizen je naar gevaarlijkere kerkers voeren die onvoorspelbaar veranderen, telkens wanneer je ze betreedt. Maar maak je niet te veel zorgen! Zelfs als een missie mislukt, zal je dierbare personage het overleven en zijn uitrusting behouden. Alleen de statistiekboosts en speciale vaardigheden die zijn ontgrendeld op je laatste reis in de Abyss Tower gaan verloren.
Onderzoek elk hoekje terwijl je van muren springt en rolt! Open kisten om zwaarden, speren en staven te bemachtigen die je kunt instellen als primaire of secundaire wapens. Combineer voorwerpen om krachtigere items te vormen. Zorg dat je optimaal bent toegerust voor de confrontaties met de monsterlijke bazen van elke kerker, van reusachtige skeletten en minotaurussen tot draken en nog grotere verschrikkingen!