Rogue Legacy 2 is een genealogische rogue-LITE. Dat betekent dat het alle kenmerken heeft van een typische rogue-like, maar met blijvende upgrades en blijvende erfgenamen. In deze game definieert je nalatenschap jou. Geef je erfenis uit, laat het familiehuis groeien en geef je kinderen een betere kans om te vechten.
Elk kind is uniek, met eigen kenmerken en vaardigheden. De ene dochter zou een vampirische Ranger kunnen zijn, terwijl de andere een veganistische chef-kok zou kunnen zijn. Het is elke keer weer een nieuwe ervaring.