De originele Romancing SaGa -Minstrel Song- bevatte veel van de kenmerkende elementen van de SaGa-serie, zoals de Glimmer- en Combo-mechanieken, en werd beschouwd als het hoogtepunt van de serie toen het oorspronkelijk werd uitgebracht.
Het vrije scenariosysteem waarmee je je eigen verhaallijn kunt maken blijft de kern van de game. Hiermee kun je een van de acht hoofdrolspelers met compleet verschillende achtergronden kiezen en aan een uniek avontuur beginnen.
Deze Remastered Edition is op alle vlakken verder ontwikkeld, met verbeterde HD-graphics en talloze verbeteringen om de speelbaarheid te vergroten. Dit is dus een grote aanrader voor zowel fans van het origineel als nieuwkomers in de SaGa-serie.
In een ver verleden werd dit land opgeschrikt door een grote strijd toen Elore, de koning van de goden, drie kwaadaardige goden bestreed: Death, Saruin en Schirach.
Na een lange en slepende strijd werden Death en Schirach achter slot en grendel gezet en ontdaan van hun krachten, waarbij de laatste godheid, Saruin, ook gevangen werd genomen met de kracht van de Fatestones en het nobele offer van de held Mirsa.
Welke verhalen zullen deze avonturiers beleven in de uitgestrekte wereld Mardias?