De Grote Vuurtoren die de archipel ooit beschermde is kapot en er is een storm van kwaad en corruptie op komst.
Je gaat samen met je scheepsmaatjes aan boord van The Stormstrider en begint aan je zilte avontuur. Beman de kanonnen, hijs de zeilen en bescherm je schip keer op keer tegen zeemonsters. Aan jou de taak om je thuis te beschermen tegen de almachtige Aquapocalypse.
Kort gezegd draait het in Ship of Fools om het opblazen van je zeevijanden met machtige kanonnen tijdens het verdedigen van je schip. Deze game is geïnspireerd door modern-klassieke roguelites en gemaakt voor coöp. Zet je stuurman op het dek en geniet van voort-varen-de gevechten, terwijl je nieuwe snuisterijen en artefacten ontgrendelt om de wereld te redden van een enorme ramp.
Ontdek verloren schatten en afgelegen winkels op de eilanden van de archipel, maar denk na voor je iets doet! Terwijl je via kaarten je koers bepaalt, verandert de Eeuwige Storm en verplaatst hij zich, waardoor je pad wordt geblokkeerd door zijn machtige toorn. Je moet je route aanpassen aan de bewegingen van de storm, en bepalen wanneer je je aan een reisje kunt wagen om te ontdekken wat schuilgaat in het stormgeweld.
Beman je schip als enkele zeeman en ga voor individuele glorie terwijl je je door de verraderlijke wateren heen vecht. In Ship of Fools kun je zowel solo als multiplayer spelen. Zoals ze zingen in die oude zeemansliederen: als je een slechte bemanning hebt, ben je beter af in je eentje!
De vele Fools om mee te spelen, de unieke voorwerpen die je kunt vinden, de spannende gevechten en de vele eilanden die je kunt bezoeken, zorgen steeds als je speelt voor een nieuwe reiservaring. Zet je elke keer weer opnieuw schrap om de monsters uit de diepzee te verslaan.