Spelunky is een unieke platformgame met willekeurig gegenereerde, volledig vernietigbare levels die elke keer dat je speelt een nieuwe uitdagende ervaring bieden. Reis diep onder de grond en verken fantastische plaatsen vol monsters, vallen en schatten. Je bent volledig vrij terwijl je door de volledig vernietigbare omgevingen navigeert en hun vele geheimen leert kennen. Blijven of vluchten, doden of redden, kopen of stelen... in Spelunky is de keuze aan jou, evenals de gevolgen!