In Spheroids heb je de controle over Lucas, een springerige, Canadese jongen die op avontuur gaat met Otto, een gekke wetenschapper, nadat ze hebben ontdekt dat de overheid alternatieve universa verborgen houdt voor de kubuswereld waar zij in leven. Helaas bevatten deze alternatieve universa bollen die alles om willen draaien en het is aan Lucas om de wereld van deze gevaarlijke aliens, genaamd Spheroids, te redden.
In de 32 levels van Spheroids kom je vele verschillende omgevingen tegen met talloze gevaren en vijanden die je moet vernietigen. Voorwerpen zoals de ”Aangepaste boorhaak” die Otto aan Lucas leent zullen je helpen gemakkelijker je weg te vinden in de omgeving en uiteindelijk veel meer te ontdekken.