Een mysterieus signaal uit de Tharsis-regio van Mars zet je bemanning van astronauten op een risicovolle missie. Wie heeft het gestuurd? En waarom? Onmogelijke vragen, maar je lot is verzegeld als je erachter komt. Nu, miljoenen kilometers van huis, heeft een micrometeoroïdestorm je ruimteschip beschadigd en twee belangrijke leden van je bemanning gedood. De missie gaat niet langer alleen maar een ontdekking, om de reis te overleven met degenen die nog in leven zijn.
Tharsis is opgebouwd rond een unieke mix van een bordspel en videogamemechanica. De resultaten van je keuzes worden bepaald door de dobbelstenen, maar uiteindelijk is het aan jou en je beslissingen die het succes van de missie zullen beïnvloeden. Leid je bemanning door rampen aan boord, voedseltekorten en de meedogenloze aard van de ruimte. Behoud wat overblijft van hun gezondheid en geestelijke gezondheid, want ze worden belast door een afbrokkelend schip, gebrek aan voedsel en de vreemde en verontrustende signalen die van de Rode Planeet komen.
Om te slagen in Tharsis moet je het beste maken van wat je hebt, zelfs als alles wijst op een mislukking. Bepaalde factoren liggen misschien buiten je controle, maar dat betekent niet dat ze niet overwonnen kunnen worden. Wees klaar om te plannen en pas je voortdurend aan. De game biedt drie moeilijkheidsgraden - gemakkelijk voor een rustige leercurve, normaal voor degenen die een zware maar eerlijke uitdaging willen en moeilijk voor de echte uitdagers.