Een museumtentoonstelling stuurt een jonge vrouw naar een parallelle wereld. Nu moet ze de weg naar huis terugvinden en haar planeet redden.
Het was laat op de avond en het museum was zo goed als verlaten. Plotseling begon een van de tentoonstelde Maya-artefacten te bewegen. Het geluid trok de aandacht van de jonge Diana, een museummedewerker en Maya-expert. Toen ze het artefact naderde, besefte ze dat het aan een poort deed denken. Plotseling tilde een onbekende kracht haar op, waarna ze naar een oude tempel werd geteleporteerd! Nu moet Diana achterhalen waar ze is, hoe ze daar is beland en of ze ooit nog naar huis terug kan keren. De jonge vrouw stuit op een beschaving die aan die van de Maya’s doet denken maar ze bevindt zich niet in het verleden. Ze is op een planeet die eeuwen geleden door middel van speciale poorten met de aarde is verbonden. De poorten zijn onlangs geactiveerd. Alleen Shaash, de plaatselijke sjamaan en poortwachter, kan Diana helpen huiswaarts te keren. Maar eenvoudig is het niet. Diana moet talrijke beproevingen doorstaan wanneer ze door de Eindeloze Rivier Vallei reist en vreemde mensen en wonderlijke dieren ontmoet terwijl ze uit de buurt van het gevaar moet blijven en talrijke raadsels oplost.