Beleef talloze avonturen, neem het op tegen de duistere troepen van Sauron en bescherm de Vrije Volken van Midden-aarde. Bondgenoten komen bijeen en vijanden doemen op. Dit is het begin van je reis.
Het is tijd om je eigen genootschap van helden te leiden door campagnes met een meeslepend verhaal en unieke uitdagingen.
Kies drie helden uit enkele van de bekendste personages uit Midden-aarde. Stel je deck samen rond hun specifieke vaardigheden en krachten. Elke held vertegenwoordigt een van de vier invloedsgebieden: Leadership, Lore, Spirit en Tactics. Hiermee wordt bepaald welke specifieke kaarten je kunt spelen. Denk goed na als je je deck samenstelt. Als je optimaal gebruikmaakt van je held, ben je in het voordeel tegen de troepen van Sauron. Elke verhaalcampagne speelt zich af op een beroemde locatie in Midden-aarde en houdt je uren bezig. Elke keuze die je maakt draagt bij aan een legende waarover nog jaren gezongen wordt.
Tijdens je reizen kom je grote uitdagingen tegen, maar met je helden en je aangepaste decks kun je de strijd winnen. Soms helpt het om de kracht van meerdere kampioenen van hetzelfde invloedsgebied te combineren om grote groepen vijanden het hoofd te bieden. Je kunt ook de wilskracht van je personages toevoegen aan de Fate Pool om krachtige vaardigheden te activeren die het tij kunnen keren. Elke missie is anders en er zijn meerdere manieren om te winnen. Ga op zoek naar het deck en de strategie die werken voor jouw genootschap.
Voor elke missie moet je experimenteren met verschillende strategieën. Neem het op tegen grote spinnen, woeste trollen en zelfs groepen krachtige orks. De vijanden die je tegenkomt worden steeds sterker! De Dark Lord zal er alles aan doen om je tegen te houden. Houd het dreigingsniveau in de gaten. Als het stijgt, kan Sauron verhaalgebeurtenissen activeren die je opdracht nog moeilijker maken. Als het maximumniveau is bereikt, richt Sauron al zijn aandacht op je en is je opdracht mislukt.