In This War of Mine speel je niet als een elitesoldaat, maar als een groep burgers die probeert te overleven in een belegerde stad; worstelend met een gebrek aan voedsel, medicijnen en het constante gevaar van sluipschutters en vijandige aasgieren. De game biedt een ervaring van oorlog gezien vanuit een geheel nieuwe invalshoek.
Het tempo van This War of Mine kent een dag- en nachtcyclus. Overdag weerhouden sluipschutters buiten om je toevluchtsoord te verlaten, dus je moet je concentreren op het onderhouden van je schuilplaats: klussen, handelen en zorgen voor je overlevenden. 's nachts neem je een van je burgers op een missie om een set unieke locaties af te stropen op zaken die je helpen in leven te blijven.