Transcripted is een combinatie van twee ongelofelijk populaire speelstijlen: een dual-stick-shooter en een match-three-puzzelgame.
In Transcripted besturen spelers de Nano Probe, een microscopisch apparaat dat wordt gebruikt wordt om ziektes te bestrijden. Wapen- en schipupgrades laten je de Nano Probe vrijwel onbeperkt aanpassen.