Wanneer een jonge reizende chef genaamd Kawase arriveert in de grensstad Kingness, vindt ze het een perfecte replica van een stad waarvan ze als kind droomde. Ze neemt een baan aan als bezorger en af en toe een chef voor een lokaal restaurant. Door de wereld te verkennen en gesprekken met de lokale bevolking te voeren, leert Kawase geleidelijk over de geschiedenis van de stad, het mysterieuze kasteel dat erboven zweeft, de gevaarlijke grot die daaronder sluimert en de verschrikkelijke demonen die de bewoners hebben geterroriseerd.
In Umihara Kawase Fresh! draagt Kawase een kunstaas bij zich. Het kunstaas kan worden gebruikt als een grijphaak om van platform naar platform te slingeren, als een lier om zichzelf op te trekken of te laten zakken, als een elastiek aan een katapult en als een wapen om vijanden te verlammen of te verslaan. De game heeft een enorme map, meer dan 75 unieke missies, een 'time attack'-stand, tientallen unieke recepten om te verzamelen en te bereiden, meer dan 50 unieke vijanden en eindbazen, extra speelbare personages om vrij te spelen en meer!