Vergeet alles wat je weet over first-person shooters: Void Bastards vraagt je om de leiding te nemen, niet alleen maar om te richten en te vuren. Het is aan jou om de bij elkaar geraapte Void Bastards uit de Sargasso-nevel te leiden. Jij neemt de beslissingen: waar je naartoe gaat, wat je moet doen en tegen wie je moet vechten. En daarna moet je die strategie uitvoeren ten overstaan van vreemde en verschrikkelijke vijanden.
Aan boord van verlaten ruimteschepen plan je de missie terwijl je let op de indeling van het schip, de gevaren en vijanden die je misschien tegenkomt en de terminals en andere systemen op het schip die je in je voordeel kunt gebruiken...