Er zijn meer dan 80 beesten die getemd kunnen worden door middel van een intensief proces van onderwerping en verzorging. Verzwak een wild beest tot het buiten westen raakt en verzorg het daarna tot het weer op krachten is gekomen. Zodra je beest getemd is, kun je het opdrachten geven waaraan het al dan niet zal gehoorzamen afhankelijk van hoe goed je het gedresseerd hebt. Getemde beesten hebben voortdurend voedsel nodig, kunnen in niveau stijgen en zijn in staat om bagage te dragen. Vlieg op een Pteranodon over de bergen, race door de jungle met een kudde Raptors, of jaag op prooien met een T-Rex! Ervaar een dynamisch ecosysteem met een voedselketen van jagers en prooien. Fok meerdere generaties beesten tot je alleen hun beste eigenschappen overhoudt. Simpel gezegd betekent dat dat je babydino's mag fokken en opvoeden!
Eet en drink om te overleven. Er zijn verschillende soorten voedsel (waaronder mensenvlees!) met verschillende voedingswaardes. Al je acties veroorzaken honger en dorst, en ook reizen over lange afstand kan veel inspanning vergen. Je wordt trager naarmate je zwaarder bepakt op pad gaat en wisselingen tussen dag en nacht en weersveranderingen hebben invloed op de omgeving. Maak kleding, bouw een onderkomen en gebruik vuur om jezelf te beschermen tegen aanvallers en de elementen.
Je kunt houthakken, ertslagen delven en meer voor grondstoffen om mee te bouwen. Gebruik je handen, een smidse of een fabricator om steeds geavanceerdere en sterkere uitrusting te maken. Bouw een enorme basis met modulaire onderdelen, met opties als riet, hout, steen en metaal. Maak je basis uniek door hem een likje verf te geven en borden te plaatsen die je zelf kunt beschilderen. Je kunt je wapens, kleding en uitrusting ook beschilderen om je eigen stijl uit te dragen.
Door de acties die je uitvoert, zal je personage ervaring opdoen en in niveau stijgen. Hierdoor leer je nieuwe Engrams te maken of zul je betere blauwdrukken vinden in de gevaarlijkste regio's van de ARK. Daarnaast kun je het uiterlijk van je personage bepalen via een complex personagecreatiesysteem.