Met jouw superteam en met hulp van de SmurfoMix, bevrijd het dorp van de Smurfen uit de greep van de Groene Steen!
Handige Smurf heeft een revolutionaire uitvinding gedaan: SmurfoMix! Er ontbreekt echter een belangrijk ingrediënt, de Groene Steen, die zich in de gretige klauwen van Gargamel bevindt. Dus vertrekken Handige Smurf en zijn team op een missie om de beroemde steen uit Gargamels laboratorium te heroveren, maar door een fatale misstap explodeerdt deze, waarbij de fragmenten door het Vervloekte Land verspreid raken.
Naast zijn ongelofelijke krachten in het wild te hebben losgelaten om materie te kopiëren en te ontbinden, heeft de Groene Steen de kwaadaardige Stola's bevrijd, een nieuwe orde gebrand op het creëren van een terreurbewind.
Een superteam van 4 Smurfen moet vervolgens via diverse teleporteermachines proberen de fragmenten van de Groene Steen te vinden en ze samen te voegen voordat de wereld in chaos wordt gestort. Goed voorzien, kunnen de Smurfen rekenen op de SmurfoMix en een onverwachte bondgenoot... Gargamel!