In een parallel universum van de originele RayForce, is de aarde en mensheid weelderig gedijd; zelfs zo goed dat ze hun ruimtekoloniën tot aan de arm van Orion in RayStorm konden uitbreiden. Om voor veiligheid te zorgen, roept de aarde een krijgswet in het leven, maar een federatie koloniën onder de leiding van de kolonie Secilia werpt de plannen van de regering van de aarde overhoop en is van plan de planeet en alle mensen erop uit te vagen. Om dit te verhinderen, stuurt de aarde een in het geheim ontwikkelde strijder met de codenaam R-Gray in de hoop de atmosfeer van Secilia te binnen te dringen en de basis en leiding, het Juda Central System, uit de weg te ruimen.
RayCrisis speelt zich af in cyberspace en is een geheel andere stijl dan de rest van de serie. Als een prequel van RayForce, behandelt het de evenementen waarbij de supercomputer namens Con-Human een waarnemingsvermogen heeft gekregen en in opstand is gekomen tegen zijn scheppers. Terwijl de aarde wordt vernietigd om vervolgens als een nieuwe lijfelijke vorm van Con-Human weer op te staan, lanceert een mecha-neuroloog een wanhopige aanval om zich in de virtuele kern van de supercomputer te geraken en zijn waanzin een halt toe te roepen. Jij moet de Waverider virussen besturen en de kwaadaardige AI weerhouden nog meer chaos te verbreiden - zelfs als het misschien te laat is, moet je ervoor zorgen dat er niet nog meer levens in de echte wereld worden geofferd door Con-Human in de digitale wereld te stoppen.