Ryans vrienden zijn ontvoerd door de gemene Robo Combo en Packrat, en jij bent de enige held die ze kan redden! Begin aan een missie vol slijm, eindbazen in ruimteschepen en Ryans verrassingseieren. Verzamel zonnemunten en verrassingseieren om nieuwe voorwerpen in de shop te ontgrendelen en pas je personage aan met leuke alienhoeden, gamer-uitrusting en meer. Gebruik je platformvaardigheden en speciale moves om iedereen te redden.
Je kunt deze schurken niet alleen verslaan, dus is het maar goed dat hilarische personages uit Ryan's World je komen helpen. Gebruik Gills tonnen, Moe's ruimteschip, Pecks slijm en meer om vijanden te versuffen en te verslaan. Je kunt zelfs op een gigantische Shelldon rijden! Je komt ze allemaal tegen tijdens je verkenning van de werelden Speelgoed, Piraten, Ruimte en Prehistorie, waar Ryans vrienden wachten op hem wachten om ze te redden.
Dus kies welke held je wilt zijn: Ryan, Combo Panda, Alpha Lexa of Gus de Gummy Gator en stap Ryan's World binnen. Speel samen met een vriendje of een volwassene in tweespelermodus. En probeer te gekke spelletjes als Ruimteschip en De vloer is lava. Kun jij Dark Titan en zijn trawanten verslaan?