Er doen veel geruchten de ronde over bovennatuurlijke incidenten op de beroemde Konoehara Academy in H City in Tokio. Het hoofd van de familie Kujou, beter bekend als de 'Geestendokter', gaat op onderzoek uit.
Meldingen van sterfgevallen, en leerlingen die zich voordoen als iemand anders. Na grondig onderzoek blijkt dat een bepaalde geest genaamd 'The Departed' achter al deze vreemde gebeurtenissen zit, en hij wil iets van je...
Dit deel introduceert een nieuwe side-scrollingfunctie wanneer je verschillende locaties doorkruist. Gecombineerd met het firstpersonperspectief tijdens de onderzoeken is Spirit Hunter spannender en enger dan ooit tevoren.
Het samenwerkingssysteem is ook verbeterd. De gevolgen van je daden tijdens 'Suspensive Acts' zijn afhankelijk van je gekozen partner, waardoor de spanning hoog oploopt.