In dit grootschalige simulatiespel staat een volledige planeet je ter beschikking als laboratorium! Koester nieuw leven en bevorder de evolutie ervan naar hogere levensvormen. Help de beschaving zich te ontwikkelen totdat deze het ultieme doel bereikt: de kolonisatie van een andere planeet!
Voor wie behoefte heeft aan een extra uitdaging bevat SimEarth ook planeten met leefomgevingen die anders zijn dan op aarde. Doe je best om deze barre planeten via terravorming te veranderen in werelden waar het leven kan gedijen!