Disney Interactive Studios’ langverwachte en Wii-exclusieve Disney Epic Mickey belooft een avontuurlijk platformspel te worden waarin de keuzes van de speler verstrekkende gevolgen hebben.
Disney Epic Mickey verplaatst spelers naar Wasteland, een magische plaats waar Disney's afgedankte personages terecht komen. Jaren nadat hij per ongeluk een verschrikkelijke kracht ontketende in Wasteland, raakt Mickey Mouse opgesloten in deze verwrongen wereld van vergeten personages. Om te ontsnappen kan hij verf en verdunner gebruiken om delen van de tekenfilmwereld in te vullen of te wissen. Beleef met Mickey een episch avontuur waarin hij oude vrienden ontmoet, ontdekt hoeveel familie waard is en - met jouw hulp - zelfs de wereld redt.
De voornaamste creatieve geest achter Disney Epic Mickey is niemand minder dan Warren Spector, een veteraan in de gamesindustrie met 20 jaar ervaring als schrijver, producer, spelontwikkelaar en oprichter van Junction Point Studios.
Warren Spector: Ik was bij Disney om voorstellen te bespreken voor enkele andere projecten. Ik weet niet hoe ze wisten dat ik 's werelds grootste fan van Disney en tekenfilms ben, maar ze vroegen me of ik interesse had om een Mickey-spel te maken. Ik antwoordde "misschien", terwijl ik van binnen een sprongetje maakte van blijdschap. Toen zeiden ze, "We hebben een plan voor een spel, we hebben een concept. Voel je nergens toe verplicht, maar we willen je er graag wat over vertellen."
Dus luisterde ik. Ze wisten dat ze Oswald the Lucky Rabbit terug wilden brengen in de familie. Ze wisten dat Mickey de held moest worden. Ze stelden de Phantom Blot voor als vijand en hadden het idee van Wasteland. Die vier elementen spraken me zo erg aan dat ik gewoon wist dat dit project mij op het lijf geschreven was. Dat ik het op me moest nemen om hier een geweldige game van te maken.
WS: Ik ben als Disney-fan geboren! Mijn vader gaf me een Pluto-knuffel op mijn geboortedag, en mijn moeder zette me toen ik negen maanden was al Mickey Mouse-oren op, ik kan dat met foto's bewijzen. Ik zal ook altijd gek blijven op tekenfilms. Ik heb het zelf ook geprobeerd als animator, en als ik meer talent had gehad, had ik daar misschien wel wat mee gedaan. Ik heb op de universiteit les gegeven in tekenfilmgeschiedenis, dus ik kan je er alles over vertellen.
WS: Ik ging op zoek naar de dingen die mij aanspraken (en die spelers zouden aanspreken) in de geschiedenis van Disney om deze op een bepaalde manier met elkaar te verbinden. Wasteland bestaat uit diverse kleinere landen, en is een beetje als een Disney-park samengesteld. Dus doorzocht ik de Disney-archieven om te beste landen te kunnen maken, met zoveel mogelijk vergeten attracties en afgewezen concepten. En ik ging op zoek naar personages die het beste uit de verf zouden komen als Mickey's vrienden en vijanden.
Toen ze de archieven voor me openden, was dat voor mij een wereldschokkende ervaring! Ik hield storyboards in handen voor de Gremlins-film die nooit was gemaakt! Ik vond memo's van Walt Disney uit 1935, waarin hij het over Mickey en Oswald had!
NoE: Had je toegang tot al het materiaal van Disney en mocht je kiezen wat je wilde? Of bepaalde Disney welke personages en ideeën in het spel terecht zouden komen?
WS: Nou, dat was een behoorlijk magische dag. Ik ontmoette Graham Hopper (de baas van Disney Interactive Studios) en maakte hem duidelijk dat ik ging voor niets minder dan 'Spel van het jaar'-kwaliteit. Ik weet niet of ik daarin ga slagen, maar ik wil alleen aan iets beginnen als het de potentie heeft de beste game ooit te worden.
Dus zei hij, “Warren, hoe gaan we die ‘Spel van het jaar'-kwaliteit zeker stellen?“ Ik antwoordde dat dat op geen enkele manier was zeker te stellen, maar dat we wel genoeg tijd nodig hadden om goed werk te kunnen leveren. Geweldige games zijn geen haastklussen. Ik zei hem ook dat het mooi zou zijn als ik me op een enkel platform kon richten.