12 hoogtepunten uit het Jaar van Luigi!
Het afgelopen jaar stond voor Nintendo in het teken van groen! Het hele jaar hebben we ons ingespannen om Mario's jongere broer te eren tijdens het Jaar van Luigi! De vaak ondergewaardeerde antiheld Luigi staat doorgaans in de schaduw van zijn broer, de superster. Na zijn eerste optreden in Mario Bros., meer dan dertig jaar geleden, is de slanke groene ster nu meer dan dertig jaar oud - en dat hebben we gevierd met een verjaardagsfuif van een jaar lang!
In de loop van het Jaar van Luigi zijn er talloze spellen met de jarige Job uitgebracht voor systemen uit de Nintendo 3DS-familie en Wii U, evenals enkele Club Nintendo-voorwerpen. Hij heeft zelfs zijn eigen speciale Jaar van Luigi-website gekregen en ook via andere kanalen van zich laten horen, van Nintendo Direct tot Miiverse. Vandaag heeft Shigeru Miyamoto op Miiverse aangekondigd dat het Jaar van Luigi op 18 maart afloopt. Tijd voor een overzicht van de hoogtepunten van het Jaar van Luigi!
Geen feest zonder exclusieve Club Nintendo-spullen! Gedurende het Jaar van Luigi konden Nintendo-fans leuke Club Nintendo-voorwerpen bemachtigen. Eerst was er een glanzende Jaar van Luigi-herdenkingsmunt. Ook kon je Mario's angstig aangelegde broer een griezelig spookhuis zien betreden in het Luigi's Mansion 2 Diorama, dat in een beperkte oplage werd uitgebracht.
Nu het Jaar van Luigi zijn einde nadert, zijn deze speciale beloningen weer op voorraad in de sterrencatalogus – maar je kunt maar beter snel zijn, want de oplage is zeer beperkt!
In maart nam Luigi met tegenzin weer de rol van spokenjager op zich, toen Luigi’s Mansion 2 werd uitgebracht voor systemen uit de Nintendo 3DS-familie. Onze groene held pakte zijn Spookzuiger 5000 – een upgrade van zijn oorspronkelijke wapen uit Luigi’s Mansion – en trok eropuit om wat spoken het leven zuur te maken! Slechts bewapend met een spokenverdovende zaklamp en Luigi's vertrouwde, gemodificeerde stofzuiger, raakten spelers in de geest van het Jaar van Luigi door op jacht te gaan in verschillende spookhuizen, stuk voor stuk gevuld met brutale spoken en uitdagende puzzels! Als je dit griezelige spel nog niet hebt gespeeld, ga er dan nu naar op jacht! Houd in elk huis je ogen open voor vensters en gaten om doorheen te gluren; wie weet wat je zult vinden?
Tijdens de zomer van het Jaar van Luigi hebben enkele gelukkige Nintendo 3DS-bezitters zes speciale Mii-personages kunnen ontmoeten via SpotPass. Gekleed in donkergroene kleren en met Luigi's pet op het hoofd, lieten Nintendo-VIP's als Shigeru Miyamoto, Satoru Iwata en Hideki Konno zich zien op StreetPass Mii-parken overal ter wereld om Mario's broer in het zonnetje te zetten!
Sinds de release van de Luigi Special Edition Nintendo 3DS XL kunnen de grootste fans van Luigi helemaal in stijl opgaan in hun favoriete Jaar van Luigi-handheldspellen! Met dit fantastische systeem, dat versierd is met diverse silhouetten van Luigi in verschillende tinten groen, heb je Luigi altijd bij de hand, welk spel je ook speelt! En als je goed kijkt, zie je zijn broer misschien ook...
In juli sprong Luigi in de schijnwerpers in New Super Luigi U voor Wii U, een uitbreiding op New Super Mario Bros. U die de moeilijkheidsgraad tot ongekende hoogte opschroefde. Dankzij Luigi's nieuwe acties stond zelfs ervaren Mario-spelers een feest vol uitdagingen te wachten: met zijn hogere sprong en verminderde grip was zijn stijl even wennen. Ter ere van het Jaar van Luigi werd New Super Luigi U ook als losse speldisk uitgebracht – in een unieke groene verpakking, speciaal voor Luigi!
Luigi kreeg extra aandacht in een aantal van onze Nintendo Direct-uitzendingen en speelde zelfs een rol in enkele grappen! Om het Jaar van Luigi in te luiden, droegen president-directeur Satoru Iwata van Nintendo en president-directeur Satoru Shibata van Nintendo of Europe Luigi-petten. In een latere aflevering verraste Shigeru Miyamoto meneer Iwata met een Spookzuiger 5000. En dan is er nog die keer dat Luigi zelf meedeed in de uitzending – of liever gezegd, tal van kopieën van Luigi, tijdens meneer Iwata's presentatie van Mario & Luigi: Dream Team Bros.!
Aan de andere kant van de oceaan eerde Nintendo of America Luigi's ongeëvenaarde sprongkunsten in Finding Luigi – Legend of Parkour (Op zoek naar Luigi - Parkourlegende), een korte documentaire die zich concentreerde op zijn sprongvaardigheden. Een groepje onverschrokken biografen trokt eropuit om de acrobatische kunsten van de "L-man" te filmen in de binnenstad, terwijl ze onderweg zijn vrienden uit de wereld van parkour tegen het lijf liepen, zoals de Toad Twins en Nabbit! Je kunt het resultaat zelf bekijken!
Mario & Luigi: Dream Team Bros. schudde zichzelf in juli wakker op Nintendo 3DS, waarmee de RPG-serie met Mario en Luigi in de hoofdrol voor het eerst zijn opwachting maakte op het systeem. Wanneer Luigi, Mario en prinses Peach van een mysterieuze vreemdeling een gratis vakantie naar Sluimereiland aangeboden krijgen, nemen ze het aanbod maar wat graag aan. Al snel merken ze dat telkens wanneer Luigi wegdommelt, er een poort naar de dromenwereld wordt geopend – en Peach wordt door een onbekende belager door het portaal weggezogen! Dit spannende avontuur houdt je wel wakker, zeker als je de moeilijke stand ontgrendelt: die verandert zelfs de tutorial in een uitdaging!
In november voerde Luigi Bros. je terug naar waar het allemaal begon - maar dan net even anders! Na voltooiing van Super Mario 3D World, of als het spel wordt gespeeld op een systeem waar opgeslagen spelgegevens voor New Super Luigi U op staan, kun je het oorspronkelijke Mario Bros. spelen, maar dan in een nieuw Luigi-jasje. Er is geen betere manier om het Jaar van Luigi te vieren dan zijn eerste avontuur nog eens te beleven! En binnenkort kun je nog een andere NES-klassieker op een nieuwe manier ervaren, wanneer Super Luigi Bros. verschijnt als onderdeel van NES Remix 2 – stort je op een gespiegelde versie van Super Mario Bros. waarin je met Luigi van rechts naar links rent!