Speciaal interview over de Nintendo Classic Mini: NES – Deel 1: Donkey Kong
FamiConnichiwa, allemaal! Ik ben Akinori Sao, een schrijver uit Kyoto. Sorry voor de gekke begroeting, maar ik ben gewoon zo in m'n nopjes. Het is immers al 33 jaar geleden dat de Famicom(1) het levenslicht zag, dertien jaar geleden dat de productie werd stopgezet, en nu, in 2016, keert dit baanbrekende systeem terug in de vorm van het Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System en de Classic Mini Famicom*! Ik heb de Classic Mini Famicom wat eerder in handen gekregen, en hij was zoveel kleiner dan ik had gedacht. Het viel me meteen op hoe schattig hij is!
Om de release van het Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System en de Classic Mini Famicom te vieren interview ik de ontwikkelaars van verschillende Nintendo-games. Het onderwerp voor dit eerste deel is Donkey Kong, en mijn gesprekspartner is Representative Director en Creative Fellow Shigeru Miyamoto.
Een paar jaar geleden deed Miyamoto-san heel wat uit de doeken over de ontwikkeling van Donkey Kong, zoals waarom Mario springt en een tuinbroek draagt, in deel 1 van de 'Iwata vraagt'-interviews over New Super Mario Bros. Wii. Als je wilt, kun je dat interview hier lezen.
Miyamoto: Ik gebruik zelf de verkorte namen. We noemen de Japanse versie de Classic Mini Famicom en de buitenlandse versie de Classic Mini NES.
Miyamoto: Ik was niet direct betrokken, maar ik heb regelmatig een kijkje genomen tijdens de ontwikkeling. De eerste keer dat ik het systeem zag, was het slechts een naakte printplaat.
Sao: Een naakte printplaat? Dus het was oorspronkelijk niet de bedoeling dat het de vorm van een Famicom of NES zou aannemen?
Miyamoto: Juist. Het idee was om een enkele printplaat te maken waar je tientallen NES-games op kon spelen, maar we vroegen ons destijds af of dat de moeite waard was.
Sao: Je kunt immers NES-games spelen op de Wii U en de verschillende Nintendo 3DS-systemen dankzij de Virtual Console.
Miyamoto: Precies. Dit project is begonnen bij NERD(2) in Frankrijk, en als we het dan toch uit gingen brengen, leek het ons een leuk idee om het uiterlijk van de NES na te bootsen als extraatje voor de fans.
NERD: Nintendo European Research and Development, een dochterontwikkelaar in Parijs.
Miyamoto: Nadat er een proefversie van de Classic Mini NES was gemaakt, kwam het onder de aandacht van het verkoopteam in Japan, en zij wilden graag dat er ook een kleine Famicom werd gemaakt.
Miyamoto: Ja. (lacht) Toen we er een product van wilden maken, leek het ons een goed idee om ook een Famicom-prototype te hebben voor presentaties binnen het bedrijf. Ik had toevallig een alarmklok in mijn kamer in de vorm van een Famicom. Het is een vrij oud licentieproduct, en het plastic was helemaal vergeeld. (lacht)