Donkey Kong betekende niet alleen de start van flitsende carrière van Mario, toen bekend als Jump Man, maar ook die van de gelijknamige aap, nu ook een held. Het spel legde eveneens de basis voor het zogenaamde 'platform'-genre dat nog steeds populair is.
Deze NES-versie van de speelhalklassieker was een lanceertitel voor de console, en is een van de spellen die het trouwst aan het origineel is gebleven.
Red de ontvoerde Pauline uit de klauwen van DK door steeds lastiger hindernissen te overwinnen en die vervelende aap van zijn podium af te gooien!