Het verhaal begint dit keer op het moment dat Katrielle haar Layton Detective Agency opricht op Chancer Lane, vastberaden om haar kunnen te bewijzen en hopend dat de belangstelling voor haar bureau leidt tot aanwijzingen over haar vermiste vader. Op haar trouwe fiets verplaatst Katrielle zich door Londen, waar ze de ene na de andere onwaarschijnlijke zaak oplost. Zo raakt ze verstrikt in een raadselachtig avontuur dat uiteindelijk leidt tot de ontdekking van een samenzwering van miljionairs. Gelukkig staat Katrielle er niet alleen voor – Ernest Greeves, een jonge student van Gressenheller werkt als assistent bij haar bureau, en het team wordt al snel een trio wanneer Sherl, een pratende hond, zich aandient als eerste klant van Katrielle, en later haar trouwe maatje wordt.
Maak kennis met een nieuwe heldin en nieuw tijdperk voor de Layton-serie, met de meeste puzzels ooit in een Layton-game, kleurrijke personages, tal van hilarische dialogen en een intrigerende nieuwe verhaallijn! Zullen Katrielle en haar vrienden erin slagen haar vermiste vader te vinden?