Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in het Japans.
In de eerste drie games keek je eigenlijk vanuit de hoogte neer op de grond. Maar in de vierde game hebben we het zo gemaakt dat spelers een beter gevoel krijgen voor wat zich rondom hen bevindt. Spelers kunnen bijvoorbeeld onder banken of bureaus lopen of in diep water duiken. We wilden spelers de wereld laten beleven vanuit het perspectief van die kleine Pikmin, dus hebben we ze meer controle dan eerder over de camera gegeven.
We hebben ook het geluid aangepast om deze verandering in perspectief te ondersteunen. Als de camera dicht bij de grond is, kun je de stemmen en voetstappen van Pikmin duidelijk horen, alsof je ernaar luistert met je gezicht dichtbij de grond. Maar als je uitzoomt en omlaag kijkt, hoor je tussen de omgevingsgeluiden door de vage geluiden van de kleine wezentjes beneden je.
Als je de camerahoek dicht bij de grond brengt, kijk je omhoog naar objecten in de omgeving en zie je dingen niet vanuit het perspectief van een mens maar vanuit het perspectief van een Pikmin. We wilden benadrukken hoe klein de Pikmin zijn door te tonen hoe zij de wereld zien. Bij de ontwikkeling van de eerste drie Pikmin-games, vormden we ons een idee over hoe de omgeving eruit moest zien, maar gaandeweg dachten we minder na over hoe klein de Pikmin zijn, en werden de omgevingen vaak ontworpen om bepaalde gameplay mogelijk te maken. Toen we Miyamoto-san het prototype toonden, zei hij, "Er lijkt iets niet te kloppen". Later, in een volgend prototype, zagen we hoe de Pikmin onder de planken van een houten pallet door liepen, en hoe fraai het licht erdoorheen scheen... Toen kregen we pas echt een goed gevoel voor hoe klein Pikmin zijn.
We wilden het geloofwaardig maken dat Pikmin werkelijk bestaan door te laten zien hoe klein ze ten opzichte van mensen zijn.
Maar als je een Pikmin bijvoorbeeld naast een batterij plaatst, krijgen mensen een idee hoe groot hij precies is. Dat is niet echt wat ik wil bereiken. Hoewel we een goede vergelijking tussen Pikmin en door mensen gemaakte objecten willen tonen, willen we niet hun specifieke grootte vastleggen.
Inderdaad. We proberen hun kleine formaat zo realistisch mogelijk over te brengen, maar maken het tegelijkertijd lastig om hun specifieke formaat te bepalen.
Bij het maken van de geluidseffecten heeft ons personeel veel gesproken over hoe groot de Pikmin en andere wezens waren, en of ze realistisch of overdreven moesten klinken. In Pikmin 3 lag meer nadruk op de impact van de geluiden, met een enigszins komisch effect. Maar in Pikmin 4 herinnert het realistische geluid de speler eraan hoe klein Pikmin zijn. Het was lastig om het juiste evenwicht te vinden, maar we legden de focus op geluiden die de indruk wekten dat Pikmin werkelijk bestaan.
Aha. Dus verschillende factoren, zoals de omgeving, geluiden en afmetingen geven spelers het gevoel dat die kleine Pikmin werkelijk bestaan.
In eerdere Pikmin-games hoorde je tijdens het lopen geen geluidseffecten voor de voetstappen, maar die hebben we in deze game wel toegevoegd. We wilden spelers een natuurlijke, vermakelijke ervaring bieden, en het gevoel geven dat ze daadwerkelijk een leger Pikmin aanvoeren.