Hoofdstuk 2: De uitdagingen van cross-functionele ontwikkeling
Voor dit project hebben software- en hardware-ontwikkelaars als een team samengewerkt. Komen dit soort samenwerkingen vaker voor?
Het is niet gebruikelijk dat een hardware-ontwikkelaar de rol van regisseur aanneemt voor een product waarvoor ook software moet worden ontwikkeld, zoals Akama-san dit keer deed. Maar tijdens de ontwikkeling van Ring Fit Adventure (3) waren er ook wel verzoeken van de software-kant naar de hardware-kant, zoals: "We willen graag dit soort gameplay maken, maar kunnen jullie daarvoor geschikte hardware maken?". Hoewel sommige ideeën uiteindelijk niet voor het publiek worden uitgebracht, blijven de software- en hardware-teams samen aan producten werken.
(3) Nintendo Switch-software, uitgebracht in oktober 2019. Een fitnessavonturengame waarin spelers de Joy-Con-controllers aan de meegeleverde Ring-Con- en beenbandaccessoire kunnen bevestigen om het avontuur met lichaamsbewegingen te besturen.
Toch lijkt het ontwikkelproces me heel anders dan bij de ontwikkeling van gebruikelijke software.
De term 'ontwikkeling' beslaat verschillende terreinen: de hardware, dus de ontwikkeling van het fysieke product en de technologie ervan, de systeemsoftware, die de bewegingssensor en interne apparaten bestuurt, en de applicatiesoftware, die is vereist voor het weksignaal en de beeldweergave. Omdat de culturen tussen de verschillende afdelingen of posities nogal kunnen verschillen, was het vaak een uitdaging om als team de neuzen dezelfde kant op te krijgen.
Tot nu toe werkte jij aan softwareontwikkeling, Tamori-san, en jij aan hardware-ontwikkeling, Akama-san. Wat voor uitdagingen kwamen jullie vanuit jullie verschillende standpunten tegen bij het samen ontwikkelen van Alarmo?
Wanneer je alleen aan software werkt, kunnen ontwikkelaars zelfstandig prototypes testen, waardoor de ontwikkeling in zekere zin snel verloopt. Maar als er ook hardware bij ontwikkeld wordt, zoals in dit geval, moet je de hardware maken, de interne techniek en sensor controleren, de toepassing laten draaien, enzovoort, waardoor de ontwikkeling een stuk ingewikkelder wordt.
Als de systeemsoftware bijvoorbeeld de sensor niet correct aanstuurt, kan dit ervoor zorgen dat het wekgeluid van de software instabiel wordt. Maar in andere gevallen worden de gebrekkige reacties van de sensor veroorzaakt door een kleine wijziging in het hardwareontwerp, en dus niet door een probleem met de systeemsoftware.
Nu je het zegt, ik weet nog dat ik worstelde toen een kleine verandering in de vorm rond de sensor ervoor zorgde dat deze minder goed reageerde. Ik dacht dat het door een fout in de systeemsoftware kwam, waardoor ik daarin tevergeefs naar de oorzaak zocht. Dat is vooral lastig als het niet je vakgebied is.