Hoofdstuk 4: Een nieuwe manier van ontwaken
Wanneer we het hebben over de functies van Alarmo, denken we al snel aan zijn ontwerp en technologie. Maar laten we de wekgeluiden en achtergrondmuziek niet vergeten. Wat wekgeluiden betreft, zijn er van vijf games bij de lancering elk zeven wekscènes beschikbaar: Super Mario Odyssey, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Pikmin 4, Ring Fit Adventure en Splatoon 3. Hoe kwamen jullie op het idee om gamemuziek te gebruiken?
Aan het begin van het project hadden we een vergadering waarin we bespraken hoe we het liefst wakker zouden willen worden. Daarbij raakte het team enthousiast over het thema "Wakker worden op een ochtend en ontdekken dat..." Terwijl we ideeën bedachten als "Wakker worden en ontdekken dat ik op een strand in Hawaï ben" en "Wakker worden en ontdekken dat ik een baby ben", kwamen we op het idee dat het geweldig zou zijn als je elke ochtend ergens anders wakker zou kunnen worden, alsof je op reis bent.
Vervolgens bedachten we hoe fijn het zou zijn om wakker te worden in een gamewereld, en dus besloten we om gamemuziek te gebruiken. Door gewoon de wekscène te veranderen kun je mensen het gevoel geven dat ze ontwaken op een strand of een grazige weide. De scène waarin je wakker wordt, verandert daardoor steeds, alsof je op reis bent. Dat is volgens mij de unieke kracht van Nintendo's muziek: dat de wereld en sfeer van games via geluid tot uitdrukking wordt gebracht.
Daarnaast is het mogelijk om de wekscène met bewegingen zachter te zetten, waarbij er nog een tijdje geluidseffecten klinken die Alarmo maakt op basis van je bewegingen, alsof je in een gamewereld bent. Veel mensen worden geleidelijk wakker, terwijl ze zich gaan bewegen. Het zou mooi zijn als mensen verkwikt wakker worden, alsof ze in een gamewereld zijn, door hun lichamen te bewegen.
Gebruikers kunnen kiezen uit drie verschillende standen: de stevige wekstand, de rustige wekstand en de knopstand. Aanvankelijk hadden we alleen de stevige wekstand, maar de manier waarop je wakker wordt, verschilt per persoon. Zelf kom ik snel uit bed als mijn wekker afgaat, maar tijdens dit project leerde ik dat sommige mensen in bed blijven liggen en nog ongeveer 30 minuten blijven wegdromen voordat ze opstaan. Sommige van die mensen waren van mening dat de stevige wekstand te sterk was, vandaar dat we de rustige wekstand hebben toegevoegd. Deze wekstand speelt de muziek op een lager volume en stopt na slechts een kleine beweging.
Inderdaad. De bewegingssensor is ontworpen om optimaal te functioneren wanneer Alarmo door één persoon wordt gebruikt, maar natuurlijk slapen er ook vaak meer mensen in dezelfde kamer. En zelfs als één persoon uit bed stapt, kan de sensor detecteren dat andere gezinsleden nog in bed liggen en de wekscène blijven afspelen. Hij stopt dan natuurlijk pas als iedereen uit bed is gestapt. De situaties en gewenste reacties van Alarmo verschillen per huishouden. Om tegemoet te komen aan die verschillende omstandigheden, hebben we een stand toegevoegd waarmee je de wekscène kunt stoppen door op de draaiknop te drukken.
Het ontwikkelteam test het product continu om het uit eerste hand te ervaren en de nauwkeurigheid ervan te verbeteren. Ongeveer de helft van de teamleden, waaronder Tamori-san en ik, gebruikt Alarmo in een omgeving waarin ook andere familieleden zijn. Maar volgens mij hebben we niet veel klachten over de gebruiksvriendelijkheid ontvangen.