Vandaag wil ik enkele vragen stellen aan drie personen die de leiding hadden over de ontwikkeling van Mario Kart Wii. Er zijn in de loop der jaren al heel wat Mario Kart-spellen verschenen en dit wordt het zesde deel in de serie. Het eerste deel in de serie was Super Mario Kart1. Dit werd 16 jaar geleden uitgebracht, in 1992. Ik weet nog dat ik het in die tijd zo druk had met mijn werk bij Hal Laboratory dat ik nauwelijks tijd had om naar huis te gaan. Op de dag dat het spel werd uitgebracht, schafte ik ‘m echter meteen aan en maakte ik tijd om ermee te spelen. Ik wil jullie vragen jezelf voor te stellen, te beginnen met Konno-san. 1 Super Mario Kart: het eerste spel in de Mario Kart-serie. In januari 1992 in Europa uitgebracht voor het Super Nintendo Entertainment System.
Konno-san ontwikkelt al spellen sinds de dagen van de NES, maar dit is de eerste keer dat hij meedoet aan ‘Iwata vraagt’.
Het is ongelooflijk dat je hier nog niet eerder bent verschenen. En dan is daar Ashida-san. Jij verscheen voor het laatst in de sessies over de Wii-hardware van de ‘Iwata vraagt’-interviews.
Eh... mijn naam staat bij dit spel niet in de aftiteling, maar is het goed als ik toch meedoe?
Als ik sta genoteerd als Algemeen Producent, betekent dit meestal dat ik nauwelijks bij de ontwikkeling was betrokken. Maar dit keer heb ik wat kleine input geleverd met betrekking tot nieuwe spelaspecten als het Wii Wheel en races via de Nintendo Wi-Fi connection.
Als sinds het eerste spel. Ik werkte aan de drie spellen voor de Super NES, Nintendo 64 en Nintendo DS.
Ik was aanwezig voor adviezen, maar voor het grootste deel was ik niet betrokken bij de daadwerkelijke ontwikkeling.
Toen het eerste spel werd uitgebracht voor de Super NES, liet me dat niet onberoerd. Zoals ik al zei, hoewel ik in die periode eigenlijk geen tijd had om spellen te spelen, rende ik op de dag dat het spel werd uitgebracht naar de winkel om hem te kopen!
In die tijd associeerden wij van Nintendo HAL Laboratory met baanbrekende technologie, en beschouwden wij Nintendo als een bedrijf dat langzaam maar zeker zijn producten ontwikkelde. Maar net voordat we de Super NES lanceerden, kwamen een heleboel briljante programmeurs bij Nintendo werken, en konden we zelf dingen als F-Zero2 maken. 2 F-Zero: een racespel dat plaatsvindt in de nabije toekomst. Werd in juni 1992 in Europa gelanceerd.
Bij HAL Laboratory, lieten we toen F-Zero uitkwam ook al ons werk liggen om te strijden in de time trials. Misschien kwam het doordat ik bij HAL Laboratory eens de leiding had over de ontwikkeling van een Formule 1-spel, dat ik me zo tot dit soort spellen voelde aangetrokken.
Iwata-san, kocht je dat spel en Mario Kart misschien al op de dag van release om de programmatuur te bestuderen? (Lacht.)