Oké, ik denk dat het tijd wordt dat de twee Nintendo-medewerkers zich ook voorstellen.
Ik ben Morisawa. Ik werk voor Production Group No. 1 van de Software Planning & Development-afdeling. Ik werkte als artdirector aan Metroid: Other M, en was verantwoordelijk voor het ontwerp van de spelfiguren en levels in het spel. Verder overzag ik het conceptontwerp van de gehele spelwereld. Ik heb ook aan andere delen uit de Metroid-serie gewerkt, zoals Fusion 12, waar ik de leiding had over de achtergronden, en Zero Mission, waarvoor ik de artdirector was. Dit project was mijn eerste ervaring met het ontwikkelen van een spel voor een thuissysteem, dus er was van alles waar ik niets van wist. Daarom beschouwde ik dit project als een soort stage voor thuissystemen, die ik liep bij Team NINJA. 12 Metroid Fusion is een actiespel voor de Game Boy Advance, dat in februari 2003 in Japan werd uitgebracht. Dit vierde deel uit de serie kwam in Europa al in november 2002 op de markt.
Ik ben Hosokawa en ik werk ook voor Production Group No. 1 van de Software Planning & Development-afdeling. Ik was de regisseur tijdens dit project. Ik had in het verleden de leiding over het spel- en levelontwerp van spellen als Fusion and Zero Mission. Dit keer was ik betrokken bij het vraagstuk hoeveel 2D-gevoel we de speler moesten geven in een 3D-wereld, en hoe we een NES-spel konden maken met de modernste technieken. Omdat de Wii-afstandsbediening horizontaal wordt vastgehouden, is dit van belang. Dit spel had vanaf het begin een uiterst sterk verhaal, dus...
Dat komt omdat dit project vorm kreeg in Sakamoto's hoofd, lang voordat er ook maar iets werd geproduceerd, is het niet?
Precies. Het was daarom mijn taak om ervoor te zorgen dat het verhaal vorm kreeg, dat die vorm werd besproken met Team NINJA en dat het verhaal klopte. Sakamoto was in het begin een beetje vaag.
Die indruk wekt hij inderdaad, hè? Sakamoto heeft een exact beeld voor ogen, maar hij weet dat niet altijd even goed over te brengen. Daarom kan hij dat beeld in het begin vaak niet begrijpelijk maken voor anderen. Hij weet daarentegen precies wat hij wil, dus als hij iets te zien krijgt wat ook maar een beetje afwijkt van zijn voorstelling, zegt hij meteen, ‘Ach nee, dat klopt niet.’
Juist. Het was mijn taak om dit duidelijk te maken aan de mensen van Team NINJA en Taiyo Kikaku.
Je werkte samen met Team NINJA, een extern team dat al veel heeft bereikt en al verschillende meesterwerken heeft gecreëerd. Bovendien vertegenwoordigde je Nintendo. Wat vond je daarvan?
Zoals je je wel kunt voorstellen, was het een beetje eng in het begin. Team NINJA heeft een aantal uiterst bekende actiespellen gemaakt en leek precies het tegenovergestelde te doen van wat wij doen. Ik vroeg me af of het wel goed zou uitpakken. Wij hadden natuurlijk een aantal uitgesproken wensen en ik was bang dat zij die wensen niet zouden begrijpen, of dat we niet goed samen zouden kunnen werken. In het ergste geval zou het hele project op losse schroeven komen te staan. Dat was waar ik me zorgen om maakte.
Zoals anderen al vertelden, die zorgen verdwenen als sneeuw voor de zon toen we elkaar een paar keer hadden gesproken. Team NINJA was keer op keer uiterst positief als we ze vertelden wat we wilden. En ze luisterden niet alleen, ze kwamen zelf ook met ideeën. Dit alles maakte de samenwerking erg prettig.
Toen Sakamoto en het team me vertelden over het verloop van de samenwerking, net nadat het project was begonnen, weet ik nog dat ik dacht, ‘De reden dat dit project zo soepel loopt, is dat het klikt tussen Team NINJA en het Metroid-team.’ Ik kreeg met dit project de indruk dat vooral de beginfase, van de start tot het moment waarop het project echt liep, uiterst gladjes verliep.
Natuurlijk waren er meningsverschillen over kleine details, maar mijn indruk was dat het project als geheel probleemloos verliep.